fredag den 18. maj 2018

Pinsefisk


Vi spiser and til jul, lam til påske, hveder til St. Bededag, og nu spiser vi fisk til pinse.
Husk at smage til med citronskal- og saft

Vi plastrer vores biler til med klistermærker for forlystelsesparker, autoværksteder og forretninger. Jeg har altid undret mig over denne venlighed fra bilisternes side. Bilen er ofte noget af det dyreste vi ejer, så hvis jeg skal køre rundt og reklamere for noget, skal jeg have kassen for det. Og det får jeg ikke, så jeg kører kun rundt med en fisk. I mange år troede jeg, at fisken på bagsmækken af bilen betød, at bilisten foran mig var ivrig lystfisker. Men da vi flyttede til Flensborg, fik vi en fisk forærede af en indre missionsk herre. Jeg fattede ingenting, men min præstemand kunne fortælle mig historien.
-Fisken er et urgammelt kristent symbol. Under Kejser Nero (37-68) bliver de kristne forfulgt, så de tør naturligvis ikke tilkendegive, at er kristne. Når de så møder hinanden, tegner de en fisk i sandet for at signalere, at de er kristne. De har også en fisk hængende på væggen i deres hjem, og maler en fisk på det hus, hvor der bliver holdt gudstjeneste, fortæller min mand og fortsætter.
-På græsk hedder fisk ”ixtus”, og de fem bogstaber betyder også ”Jesus Kristus guds søn, frelseren”, siger min mand tålmodigt.
-Men hvorfor spiser vi så fisk til pinse?
-Danskerne elsker at spise, og de elsker især de traditionsrige middage og frokoster omkring jul og påske. Til påske er der ingen, der stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor vi spiser så meget lam, og til jul elsker mange at sætte gaflen i en and, gås eller flæskesteg. Til fastelavn har vi de fyldte boller og til St. Bededag er der hveder. Vi forbinder –måske endda uden at tænke over det- retterne med højtiderne, og man kan ligeledes håbe på, at vi skænker kristendommen og det kristne budskab en ekstra tanke, når vi losser and og rødkål ned i indkøbskurven, fortæller han.
I pinsen fejrer vi Helligåndens komme og kirkens fødselsdag, og da der ikke er nogen speciel ret eller spise, der hører med til den helligdag, står den også lidt uklar for de fleste. 
Men i 1999 får den daværende biskop over Roskilde Stift Jan Lindhardt den glimrende ide, at vi skal spise fisk i pinsen. Han går sammen med Foreningen Fiskeribranchen om at markedsføre fisken som pinsens spise. Han bliver herefter kendt som ”fiskoppen”, men ikke desto mindre, er der flere der spiser og måske især tænker over at spise lidt mere fisk i pinsen. 

I dag er der opskrifter med fisk. Den store lakseside er grillet og røget på en kuglegrill. Den er
perfekt gæstemad, men kan naturligvis også tilberedes i mindre portioner. På laksen lægger vi et lag af grøntsager og krydderurter, der kan varieres i det uendelige.
Pastaretten kan også tilberedes med fløde og bouillon, men med olivenolie og citron bliver retten mere sommerlig.

Velbekomme og glædelig pinse. 

Grillet & røget laks

45 minutter
Hovedret
Til ca. 6 personer
Middelsvær

Grillkul
3 håndfulde grillflis
1 side laks
saft og skal af 1 citron
salt, peber, evt. chili
1 fennikel
2 forårsløg
estragon eller dild eller koriander

Tænd op i grillen.
Læg flisen i vand.
Læg laksen på bagepapir.
Riv og pres citronen.
Hæld citronsaften over og herefter citronskal og krydr med salt, peber og evt. chili.
Skær fennikel i tynde strimler og forårsløgene i tynde skiver.
Hak krydderurterne og fordel dem over laksen sammen med fennikel og forårsløg.
Fordel kullene i siderne af grillen.
Knug vandet ud af flisen og fordel den over kullene.
Læg laksen –på bagepapiret- i midten af grillen, hvor der ikke er kul.
Læg låg på grillen og grill i ca. 15-18 minutter.
Server lun eller afkølet.

Spagetti med laks og asparges

35 minutter
middagsmad
2 personer
Supernem

Spagetti til 2 personer
400 g asparges
150 g røget laks
Frisk dild
Rigelig olivenolie
½ citron
Salt, peber
Parmesan

Kog spagettien mør i let saltet vand.
Knæk det nederste af aspargesene og skær dem i små skiver. Skær laksen i mindre strimler. Pluk dilden. Riv og pres citronen.
Hæld asparges ned til spagettien, når der er to minutter tilbage.
Hæld vandet fra den færdige spagetti og asparges og hæld det i en skål. Hæld olivenolie og citronsaft- og skal over og krydr med salt og peber. Vend laks og dild i. Server parmesan til og spis straks.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar