tirsdag den 19. december 2017

Kulinarisk kalender den 19. december


Undskyld, vi samler ind igen

Den 21. januar 2018 holder vi igen restaurant i vores stuer til fordel for Danmarks Indsamlingen. Allerede nu kan du købe et gavekort til restauranten og bestille bord.


Her er en lille klumme om den restaurant vi holdt i vores stuer i februar 2017.

Lørdag lavede vi vores hjem vores om til restaurant. Min mand og børn var tjenere, og jeg stod for maden til de 48 gæster, der havde bestilt bord. Flensborg Avis betalte udgifterne, og vi fik derfor tjent 7.150 kroner til Danmarks Indsamling, hvis motto var, ”Intet barn må sulte”.

- Hvorfor skriver du, ”Undskyld, vi samler ind igen”, på facebook? Vi skal da ikke undskylde, at vi samler ind til Danmarks Indsamling, siger min mand.
-Det er et citat, jeg har tyvstjålet fra drP3. De har samlet ind til Danmarks Indsamling hele ugen. P3 samler millioner af kroner ind fra deres lyttere, men de får også en masse grove, hadkommentarer. I grimme vendinger skiver folk, at vi i stedet for at hjælpe i andre lande, skal hjælpe de hjemløse og de fattige i Danmark. Det har de skrevet en sang om, og den hedder, ”Undskyld, vi samler ind igen”, svarer jeg.
-Hmm, siger min mand.

Restaurant i stuen

-Der står fire gæster ude i gangen, og vi har ikke plads til dem. Når jeg ser hvor langt de andre gæster er, går der mindst en time, før der er et bord ledigt, siger min mand. Han har sved på overlæben, hektiske røde kinder og en let skinger stemme. Det er lørdag den 4. februar klokken er 13.30, og der er meget godt gang i vore restaurant.
De første gæster kommer præcis klokken 12.00. Tjenerne (mine børn) er klar til at tage overtøjet, og viser gæsterne ind i dagligstuen der udover vores store flyder af en sofa, nu også rummer tre borde dækket op med hvide duge, blomster og stearinlys. Gæsterne sætter sig, får menukort, og der bliver straks spurgt, om de vil have noget at drikke. Indtil nu går det godt, rigtig godt. Så ringer det på igen, de næste to kommer, så fem, så fire, så to…….nu er der fyldt. Der gik vist noget galt med reservationerne, for det bliver ved med at vælte ind med gæster. Vores stuer summer af stemmer, bestik og blød jazz, der flyder ud af højttalerne. Min mand og børn flyver rundt med Grauburgunder, hjemmelavet limonade og frokosttallerkener.
-Husk skeer til suppen til bord 3a, og bord 2b mangler brød og smør, siger min søn Adam.
Jeg er i køkkenet og prøver at får styr på de bonner, der hænger foran mig. Bord 1a skal have tre supper, en hønsesalat og en stor frokosttallerken. Bord 1b en suppe og en steg. Bord 4 er færdig med deres hovedretter og klar til tre desserter og en ost. Bord 3a 2 frokosttallerkner, en stor og en lille og ingen ost på den lille.
-Hvad skal jeg gøre med de fire gæster i gangen? Råbe-hvisker min mand.
-Vi tager en time-out, foreslår jeg og samler flokken i køkkenet.
-Vi er enige om, at vi samler ind, til børn der sulter? Siger jeg. Alle nikker.
-Dem der sidder inde i stuen, og dem der venter ude i gangen, de hverken sulter eller tørster, så tag det helt roligt. Hent Amalies skrivebord og pres det ind i stuen. Der kan de fire ventende gæster sidde, siger jeg. Flokken spredes igen. De fire får et dejligt lunt bord ved brændeovnen og meget hurtigt noget at drikke. Klokken fem går de sidste gæster. Vi sætter møblerne på plads, så de igen ligner, det det er, nemlig et helt almindeligt hjem for fem personer. Pengene bliver talt op, og vi jubler over resultatet. De 48, meget gavmilde, gæster har givet næsten 1000 euro til Danmarks Indsamling. Vi takker mange gange, slænger os i sofaen og smækker benene op.

Jeg har da tænkt over, hvorfor vi samler ikke ind til Flensburger Tafel, hospitalsklovnene, underbemidlede familier, Tierheim, Bund eller andre lokale foreninger. Det gør vi såmænd også, men bare ikke denne gang. Og dem der er utilfredse med, at vi ikke samler ind til de lokale formål, kan starte deres egen indsamling eller måske lave et stykke frivilligt arbejde, der hvor de syntes, nøden og manglen er størst.

Sådan bestiller du gavekort

Skriv en mail til louise-oersted@foni.net, sms eller ring til 0045-23371433, ring til 0049-(0)46156446, så sender jeg det til dig.

Danmarks Indsamling

En gang om året går 12 humanitære organisationer og DR sammen og samler ind for at hjælpe mennesker i nogle af verdens fattigste lande med at nå FNs Udviklingsmål. Der er 17 mål, som alle bidrager til en bæredygtig udvikling af verden.
Det er følgende organisationer, der bliver støttet ved Danmarks Indsamling: Folkekirkens Nødhjælp, UNICEF, Børnefonden, Care, Red barnet, Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Læger uden grænser, Mellemfolkeligt Sammenvirke, Adra, SOS Børnebyerne, Oxfam Ibis. På danmarksindsamling.dk kan man se, hvad de forskellige organisationer, bruger pengene fra indsamlingen til.
Kilde: danmarksindsamling.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar