søndag den 17. december 2017

Kulinarisk kalender den 18. december


Duften og smagen af Marrakesh  

Den lille gårdhave på Riad Mandalay

Dagens kulinariske kalender bringer os til Marokko.

Allerede i taxaen på vej til Kastrup lufthavn, lover chaufføren, at vi kommer til at spise godt i Marokko. Jeg har ikke fortalt ham, at jeg har tænkt at spise mig gennem Marrakesh, så jeg ved ikke, hvordan det falder ham ind. Måske ser jeg sulten ud?
I Marrakesh bliver vi modtaget af vores vært Jean Luc ved indgangen til Saadi-mausoleerne. Han leder os hurtigt gennem de små gyder. Her er hundredevis af handlende. Vi bliver overvældet af udbuddet af oliven i de smukkeste rosa nuancer, kalvemaver, jordbær, levende kaniner, sæbe, hårnet og gummibolde. Vi kommer væk fra gadesælgernes larm og kvalmende lugt og standser foran en smuk udskåret trædør. Jean Luc låser op og bagved døren ligger et lille marokkansk paradis, som er vores hjem den næste uge.
Morgenmad
Frisk appelsinsaft og pandekager hører til morgenmaden
Jeg vågner til duften af hårdt ristet brød og kan høre, at kokken Latifa presser appelsiner til vores juice. Jean Lucs kone Beatrice ryger dagens første mentolcigaret, og cigaretrøgen stiger op fra gårdområdet, som riaden er bygget op omkring. Man kan høre, de andre beboere vågner, men man er helt afskærmet fra byens larm. Bortset fra minarenten der gør sit for, at man ikke får sin nattesøvn. Morgenmaden består af to slags marokkanske pandekager, ristede boller med appelsinmarmelade, frugtsalat med appelsinblomstvand og myntete. Den bliver serveret, når
Latifa kan høre, at vi er klar.
Aftensmad
-Hvis jeg måtte vælge, havde jeg taget en vodka med friskpresset juice, siger min mor stille.
Vi er blevet inviteret til middag af vores værter, og vi sidder i buegangen og kigger på den lille pool. Latifa har tilberedt det traditionelle marokkanske måltid tajine. Det min mor ikke syntes, er så velsmagende, er leben. En slags syrnet mælk som smager som kærnemælk, der har stået i varmen et par timer. Men det passer fint til den perfekt dampede couscous, med kylling og kogte grøntsager. Og så er det i øvrigt helt umuligt at opdrive en vodka til juicen.
-Det smager, som en lækker sæbe dufter, siger min yngste datter og guffer løs af desserten, der er appelsiner i skiver drysset med kanel og overhældt med lidt sukker og rosenvand.
Aftenen slutter med en kop dampende varm og meget velduftende myntete.
Frokost
Frokost i souken
Jeg er ved at købe 24 grønne drikkeglas af en meget ivrig sælger. Resten af selskabet venter. De er
urolige, sultne og tørstige, og det er ikke den første biks, jeg er inde i denne formiddag. Der er varmt og klaustofobisk i souken. Men til gengæld er der altid et sted, hvor man kan få noget at spise. Vi bestiller mad ved siden af glasbutikken. De slæber borde og stole udenfor, så jeg kan handle videre, samtidig med at vi spiser fladmast grillet kylling, marokkansk salat, kogte linser og hakket kød i tykke brød. Vi er ikke helt enige om prisen endnu, så vi får også myntete her. Chefen for glasbutikken bliver tilkaldt. Jeg nægter at betale mere en 30 euro. Jeg risikerer at få overvægt! De siger ok, og vi laver håndtegn. Frokosten koster 12 euro for seks personer. Min ældste datter konstaterer tørt
-Det er godt, det er så billigt at spise, når du køber så meget.
Vi bliver lidt længere
Vi køber store, tunge appelsiner, modne avokadoer, tomater og bliver hurtigt venner med de handlende i passagen lige ved riaden. Efter et par dage finder vi ud af, hvem der gider turister, og hvem der helst så, at vi blev der, hvor æblerne gror. Og jeg må med skam erkende, at jeg troede, de ville følge efter mine langbenede piger og hive dem i deres lyse lokker. Men de vil blot have, at vi bliver lidt længere, køber lidt flere glas, friskpressede juicer, tasker, tørklæder, dadler og alt det andet uimodståelige som Marrakesh har at byde på.

Jeg har de vildeste krydderier, tørrede abrikoser, mystiske nødder og appelsinblomstvand med hjem. Da jeg ikke går ud fra, at du har alt det stående på køkkenhylden og heller ikke har lyst til at have det der, har jeg ladet mig inspirerer af det marokkanske køkken og tilpasset opskrifterne til os nordboere.

Den marokkanske kylling
Marokkansk street food
Nem
Til 4-6 personer
Tid: 1 time
Tilbehør brød, kogte linser eller couscous

1 hel kylling
2 løg
1 dl solsikkeolie
1 tsk kardemomme,
1 tsk spidskommen
1 tsk koriander
1 tsk salt, ½ tsk peber
¼ citron
3 dl vand
50 g svesker

Skær kyllingen i mindre stykker. Gerne 10-12 stykker. Pil løgene og skær dem i tynde både. Brun kylling og løg i olie i en rummelig gryde. Eventuelt af flere omgange. Drys krydderierne over og krydr med salt og peber. Skær citronen i tynde både. Hæld vand, svesker og  citron over og lad retten simre i ca. 35 minutter til kødet er gennemkogt. Server med brød, linser eller couscous.

Riad Mandalay
En riad er en gårdhave/ patio med en fontæne i midten, en have i hvert hjørne og et stort hus omkring. Riaden har normalt én til to etager og tagterasse. Alle værelserne vender ind mod gårdhaven. Det er
Tagterrassen er indrettet med solsenge
meget svært at se udefra, hvor der gemmer sig en riad, da de ofte ligger bag høje mure, uden vinduer, i gader med almindelig beboelse. Europæerne har med tiden fået lavet de fleste fontæner om til en swimmingpool, hvor vi glade turister kan køle vores ophedede legemer efter en lang og stressende dag i souken. Fra starten var riaden almindelig beboelse for de rigere familier. Der findes riader i alle prisklasser fra dem hvor man sover med otte andre på et værelse og deler bad, til dem hvor man har alle etager og tjenestefolk for sig selv.
Riad Mandalay
Beatrice og Jean Luc fra Biaritz i Frankrig har netop overtaget Riad Mandalay der ligger i medinaen i Kasbah-området. De har tidligere arbejdet som layouter og bager, men har længe haft en drøm om at flytte til Marrakesh og drive det lille pensionat. Der er en meget familiær stemning, og der går heller ikke mange minutter efter vi er kommet, før deres søn Arthur danser breakdance for os ved poolen. Familien bor selv i riaden, og driver det udelukkende med hjælp fra Latifa, der laver morgenmad og ordner værelserne.
Vil du vide mere om Riad Mandalay på http://www.riadmandalay.com/
Eller på booking.com og tripadviser.dk

Siden vi besøgte Marrakesh har Beatrice og Jean Luc solgt Riad Mandalay og købt den mere luksuriøse Riad Houma http://riadhouma.com/


Artiklen har været bragt i Flensborg Avis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar