søndag den 22. maj 2016

Da de hvide asparges blev TV-stjerner




I sidste uge var Danmarks Radio på besøg i Flensborg og Freienwill. De vil finde ud af, hvorfor de hvide asparges er glemt i Danmark, når vi har et nærmest religiøst forhold til dem i Tyskland.

-Vi vil gerne finde ud af, hvorfor danskerne ikke spiser lige så mange asparges som tyskerne. Tror du, der er nogle gastrointeresserede blandt mindretallet, der vil hjælpe os med en aspargesfest til Madmagasinet på DR1? Et aftenskolehold, en madklub eller lignede? Spørger Morten Brink Iwersen, der er journalist på Danmarks Radio.
-Tjaa, jeg skriver om mad i Flensborg Avis, og jeg holder madkurser for Foreningen Norden. Men jeg vil da gerne høre mig omkring, om der er andre, der beskæftiger sig med mad, svarer jeg.
-Hmmm, hvis du kommer i tanke om nogen, må du gerne ringe, svarer Morten Brink Iwersen og lægger på.
Hvad var det, tænker jeg og sidder lidt med telefonen i hånden.
Ugen efter ringer han igen.
-Det er jo helt vildt som tyskerne elsker asparges. Der bliver udpeget aspargesprinsesser, der er aspargesfester, og så har restauranterne de vildeste menukort, kun med asparges. Jeg har lige set en restaurant, de havde en aspargesbuffet- tænk dig – en hel menu kun med asparges, siger Morten Brink Iwersen ivrigt.
-Ja, der er et stort hype omkring asparges i Tyskland. I gennemsnit spiser hver tysker 1,4 kilo asparges om året. Og de fleste kan få dem meget lokalt. Vi er også så heldige, at vi lige uden for Flensborg, har en familie der dyrker asparges, siger jeg.
-Tror du, det er nogen, der vil være med i udsendelsen? Spørger Morten Brink Iwersen.
-Det tror jeg bestemt. Det er Uwe Hardt og Heike Nebbe, der har Flensburger Landspargel, og Heike er lærer på Lyksborg Danske skole, så hun taler selvfølgelig dansk, forklarer jeg.
-Det er for vildt, perfekt, nærmest råber Morten Brink Iwersen ind i røret og fortsætter.
- Og så tænkte vi på, om du ikke vil være med som eksperten, der udtaler sig om, hvorfor tyskerne spiser så mange asparges?
-Nej, det kan der ikke blive tale om. Jeg er ikke ekspert i tyske madvaner. Men jeg kan fortælle, om det jeg ser her i byen, og hvad jeg har oplevet i blandt andet Baden, som også bugner med asparges, siger jeg.
-Det er også helt fint, siger Morten Brink Iwersen, der også gerne vil vide, hvor vi køber asparges.
-Vi køber asparges på markederne i Sydslesvig, og så køber vi dem i de små aspargeshuse, som producenterne sætter op rundt omkring i byen, fortæller jeg. Der er jo ingen grund til at sige, at jeg også køber nogen i Sky og Lidl når jeg ikke orker at gå flere steder på én dag.
- Og hvordan det kan være at, de ellers så sparsommelige, tyskere, vil bruge så mange penge på hvide asparges? Spørger Morten Brink Iwersen.
-Ja, det er jo et stort spørgsmål. Men aspargessæsonen er kort og man finder desuden ikke andre grøntsager, der smager af hvide asparges. De grønne asparges har smag af andre grønne grøntsager, som bønner og ærter. Der er vist også noget med, at de hører til de med til de madvarer, der går under betegnelsen afrodisiaka, siger jeg. 
-Fantastisk, det bliver stort, vi glæder os meget til at komme og besøge jer. Vi mødes på Südermarkt på onsdag klokken 11, siger Morten Brink Iwersen.
-I skal være velkommen, siger jeg og ved ikke helt, om jeg glæder mig eller skræmmes ved tanken om at skulle optræde på dansk tv.

Hvis du vil se, hvordan det gik, kan du se Madmagasinet på DR1 onsdag den 25. maj.

Er dine grønne asparges helt friske, kan du nøjes med at skælle den nederste del, i stedet for at knække den af


Butterdejssnack


Nem
Uden kød
45 minutter
4 personer
Snack til vinen/ tilbehør til forret

Ca. 3 grønne og 3 hvide asparges
1 rulle butterdej
1 æg
50 ml cremefraiche
50 g parmesan
salt, peber

Tænd ovnen på 210 grader.
Skræl det nederste af de grønne asparges eller knæk den træge ende væk og kasser den. Skræl de hvide asparges fra hovedet og ned. Rul butterdejen ud på bagepapir på en bageplade. Skær dejen i 12 firkanter. Rør æg og cremefraiche sammen. Smør det på butterdejen. Skær de to slags asparges i stykker der passer til butterdejen. Kog asparges møre i letsaltet vand i 4 minutter. Tag asparges op og dup dem tørre i et viskestykke. Fordel asparges på butterdejen. Riv osten og drys den over. Krydr med salt og peber. Bag butterdejen i ca. 12 minutter, til de bliver lysebrune. Server lune eller afkølede.

Grønne asparges med katerskinke og æg

Nem
45minutter
4 personer
Forret

8 friske grønne asparges
4 æg
4-8 skiver røget skinke
olie, eddike
salt, peber

Skræl asparges i lange tynde strimler. Halver hovederne på langs. Hæld kogende vand over aspargesstrimlerne. Lad dem ligge et minut. Hæld vandet væk og hæld koldt vand over. Pocher æggene eller kog dem smilende. Hæld vandet fra asparges og dup dem tørre. Fordel dem i 4 dybe tallerkner, skær skinken i mindre stykker og drys dem over aspargesene. Dup lidt olie og eddike over, krydr med salt og peber. Læg æggene på salaten og server straks.



Aspargestip

Du kan høre om aspargesene er friske ved at gnide dem mod hinanden. Hviner de- er de friske.

Du kan skrælle aspargesene om morgenen og pakke dem ind i skrællerne og et viskestykke og opbevare dem i køleskab til de skal bruges.

De hvide asparges skal skrælles, og det nederste stykke skal brækkes af, hvis det er trægt. Hvor meget de skal skrælles afhænger af, hvor friske de er.
Hvis du er i tvivl om, hvor meget du skal skrælle væk, kan du prøve at brække aspargesen over. Hænger der noget af den yderste skræl ved, skal der mere af.

De grønne asparges skal ikke skrælles, men det nederste stykke skal brækkes af her. Køber du helt friske grønne asparges, behøver du ikke knække det nederste stykke af, du kan nøjes med at skrælle det.

FOTO: Gertrud Sabroe Termansen til Flensborg Avis den 20. maj 2016

1 kommentar:

  1. hej Louise,
    der er sat kryds i kalenderen, så jeg ikke går glip af udsendelsen. Jeg har engang været på restaurant Ambiente til Asparges-Buffet, og det var rigtig godt. Men jeg foretrækker klart at spise asparges rå.

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet