mandag den 18. januar 2016

Har julen været god ved dig?


Sød kartoffelsuppe


Klokken er lidt over syv, og Eva Dalgaard Andreasen læser dagens nyheder op på p1. Min mand sidder i køkkenet i sin blåternede, uldne dressing-gown og stribede pyjamasbukser. Han drikker kaffe og læser Flensborg Avis. Det er den første hverdag efter juleferien, og børnene er ikke kommet ud af dynerne endnu.

Jeg skal til spinning senere og er derfor i stramme tights, og en langærmet neongrøn T-shirt, der sidder til. 

-Julen har været god ved dig i år, siger min mand og kigger op fra avisen.
Hvad mener han med det? Jeg har hverken fået træningsbukser eller bluse i julegave.
Min mand klapper mig blidt på bagen, og så falder den fede femøre. Han syntes, jeg har lagt mig ud.

Jeg bliver hidsig og hiver ham i maveskindet. Og så går jeg i sundhedsmove. Jeg sætter havregryn, hørfrø, vand og salt over til havregrød til hele familien. Jeg smører magre madpakker til mine børn, skræller gulerødder og skærer æbler i både. Jeg sætter mig ned og skriver en sund madplan for de kommende uger. Vi skal have masser af kål, supper, rodfrugter, kylling, fisk og æg. 

Og jeg ved, det vil lykkes at komme af med de par kilo, der har sneget sig op på maven og ned på bagen i løbet af december. For vi fortsætter jo ikke den marathonspisning af and og nougat, som vi udsatte os selv for i julen. Og så er vi også fælles om det, min mand og jeg. For da jeg greb ham i maveskindet, var der mere at få fat i, end der plejer at være, og det er ikke sundt. 

Så mon ikke januar måned bliver god for os, der spiser lidt mere kål, træder lidt hurtigere i pedalerne, løfter lidt mere vægt og går en ekstra aftentur?

Supper giver os en masse grøntsager, de mætter og man kan spise en stor portion uden at få for mange kalorier. Mandeldrysset er et eksotisk pift som pynter godt i vinterkulden. Og så kan man måske komme af med de mandler, man ikke fik brugt i gløggen i december.

Krydret sød-kartoffelsuppe

2-4 portioner

500 g sød kartoffel
1 løg
1 fed hvidløg
1 tsk olie
1 tsk stødt koriander
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt spidskommen
8 dl vand + bouillon
1 spsk fløde eller cremefraiche – kan undlades
Salt og peber
4 stilke persille

2 spsk mandlesplitter
½ spsk nigellafrø
½ tsk koriander
½ tsk spidskommen
½ tsk ingefær
½ tsk salt
1 tsk sukker

Skræl de søde kartofler og skær dem i små stykker. Pil og hak løg og hvidløg fint. Varm olie op i en gryde. Hæld kartofler, løg og hvidløg i gryden og krydr med koriander, ingefær og spidskommen. Vend det rundt et par minutter. Hæld vand over til det dækker. Tilsæt bouillon og kog op. Skru ned og lad det simre til de søde kartofler er møre. Hak persillen groft. Hæld fløde og persille i og blend suppen. Smag til med krydderier, salt og peber.
Rist mandler og nigellafrø på en tør pande med krydderier og salt. Drys sukker over når de tager farve. Hæld dem på en tallerken og lad dem køle af. Drys mandlerne over suppen.

Tekst og opskrift har været bragt i Kristelig Dagblad den 16. januar 2016


1 kommentar:

  1. hej Louise,
    det lyder lækkert og skal afprøves ! Koger du havregrød med hørfrø ?

    Mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet