onsdag den 9. december 2015

Konfekt hele året



Mangler du inspiration til konfekten er bogen her:
Hey! Det er hjemmelavet konfekt er skrevet af Julie Hey, der er madskribent og jurist. Hun har endvidere udgivet kogebogen Hey! Hvad skal vi spise, med meget nemme hverdagsretter. Konfektbogen er  på 128 sider, og den koster cirka 200 kroner.

Konfekt hele året


Vi sidder omkring middagsbordet og taler om julen.


-Hvad glæder I jer mest til? Spøger jeg.


-Jeg glæder mig til julemaden. Duften af den stegte and, den tykke brune sovs og de brunede kartofler, siger min søn og stikker forsigtigt i den store portion råkostsalat, jeg har dynget op på hans tallerken.


-Jeg elsker de fyldte kræmmerhuse på juletræet, siger den yngste.


-Jeg glæder mig til vi skal have konfekt, siger min store datter.


-Ja, ja siger min mand og slikker sig om munden.


Jeg spidser øre, for vi plejer da ikke at lave konfekt.


-Vi skal have mange, store pakker nougat, et skærebræt og en kniv, fortsætter min mand.


-Så sender vi brættet rundt, så alle kan skære en skive så tyk, at man kan se tænderne i det, når man bider, siger min ældste datter med julelys i øjnene.


-Skulle vi ikke skære nougaten i skiver og drysse chokoladekrymmel over, så vi har en nougatmåtte? Spørger jeg.


-Nej, nej. Det er at gøre alt for meget ud af det, siger de to.


-Okay, siger jeg.


Lidt senere bladrer jeg i min nye konfektbog Hey! Det er hjemmelavet konfekt. Jeg drømmer om fade og dåser fyldt med hjemmelavet ragusa, espressotrøffel, dadelruller og nougattoppe. Den lækre bog får tænderne til at løbe i vand. Jeg må vide hvad tricket er til at komme i gang med konfekten.


-Det vigtigste, når man laver konfekt er, at man skal hygge sig sammen og giver sig god tid i køkkenet. Tricket er at åbne sine køkkenskuffer og -skabe og finde de smage frem som man godt kan lide. Man behøver ikke at købe dyrt ind af alle mulige mystiske ingredienser. Brug dit yndlingssyltetøj, tørrede tranebær, rosmarin eller lidt kakao. Ælt det ind i lidt marcipan og vupti, så har du et stykke hjemmelavet konfekt, siger Julie Hey fra en skrattende forbindelse i Dubai. Julie Hey er forfatter til bogen Hey! Det er hjemmelavet konfekt .


-Hvordan får du nye ideer til konfekten? Spørger jeg.


-Jeg er altid på udkig efter nye smagsvariationer eller sammensætninger. Inspirationen får jeg, når jeg handler ind i mit lokale supermarked. Det gælder bare om at have god fantasi og ikke være bange for at prøve at sammensætte nye ting. "Man spiser med øjnene de første 5 minutter" er ofte mit motto, og med konfekt kan det nok "koges" ned til 5 sekunder. Synes du at det ser indbydende og lækkert ud, smager det som ofte også rigtig godt. Så gør lidt ekstra ud af pynten på konfekten og rul den i flot hjemmelavet drys som blendede kokos/gojibær som bliver knaldorange eller grønne usaltede konditorpistaicenødder som giver en fantastisk flot grøn farve. Ælt det ind i marcipanen, så den også bliver farvet, siger Julie Hey.


-Hvor mange forskellige slags konfekt syntes du, jeg skal lave til jul? Spørger jeg tøvende, og håber hun ikke siger ti slags.


-Det er ikke antallet det kommer an på, men i stedet hvor sjovt det har været at lave konfekt. Selvom man bruger de samme ingredienser er det jo nemt at variere størrelse og form. Så køb blot lidt marcipan og brug din fantasi...griner Julie Hey.


-Bogen er ikke julet, betyder det så, at man skal lave konfekt året rundt?


-JA. Selvfølgelig forbinder de fleste konfekt med jul, godter og hygge, men især det sidste bør der jo være tid til hele året. Så i stedet for at stå og bage fødselsdagskager, muffins og diverse temadage året rundt, så spring ud i den nemme løsning og lav lidt lækkert konfekt til dine kære elle dine gæster. Jeg laver konfekt mindst to gange om året. Om sommeren laver jeg konfekt med frugter som f. eks. hyldeblomst, rabarber og hindbær og overrækker det med hvid chokolade. Om vinteren bruger jeg som regel flere nødder, nougat, tørrede bær og mørk chokolade. Min konfektbog kan derfor bruges hele året.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar