onsdag den 17. juni 2015

Morgenmad og madpakker til børnehavebørnene


Tove smører madpakker til sine tre børn

Fakta

Børn i 3-6 års alderen har brug for cirka 3000-4000 kj om dagen.
Det svarer til 1 plade Rittersport, ½ liter Cola og en håndfuld chips.
Det kunne også være en portion havregryn med rosiner og lidt banan. Madpakke med rugbrød, tomat, skinke, blomkål. Flere grøntsager, frugt og riskiks i løbet af eftermiddagen. Aftensmad er måske spagetti med kødsovs og råkost.

Morgenmad og madpakker til børnehavebørnene 

-Hvem bestemmer hjemme hos jer? Spørger jeg den lille forsamling forældre, der er kommet for at høre mit oplæg om morgenmad og madpakker i Vesteralle Børnehave i Flensborg.
Forældrene kigger lidt skræmt på mig og ser ud til at tænke ”hvad har damen gang i?”.
Jeg stiller spørgsmålet igen, og nu er der et par stykker der tilkendegiver, at det nok er dem der bestemmer derhjemme.
-Det lyder godt. For i tilfælde af at det er jeres børn der bestemmer, så kan I hente dem. Og så skal jeg holde det her oplæg for børnene. For det med mad handler jo om at bestemme, siger jeg.
Hjemme hos mig er det, min mand og jeg der bestemmer. Også hvad mine børn skal spise. Hvis det var mine børn der bestemte, ville morgenmaden bestå af chokopops og yoghurter med hjørner fyldt med slik. Frokosten ville være hvidt sandwichbrød med spegepølse og ost. Det kan man også godt kalde mad, men det eneste det gør, et at mætte i meget kort tid.
Undersøgelser viser, at børn der spiser morgenmad er lettere til at lege med, har nemmere ved at forstå en besked, lærer mere, får bedre karaktere og er roligere.
-Hvad spiser I til morgenmad? Spørger jeg den lille forsamling.
-Grød, er der en der siger.
-Rugbrød med ost, marmelade og pålæg, byder en anden ind med.
-Havregryn med mælk, siger en anden.
-Det lyder jo helt fantastisk. Det bedste vi kan spise til morgenmad er havregryn med lidt sukker, svarer jeg.
Til et arrangement i Vesteralle Børnehave holder jeg et oplæg om morgenmad og madpakker


Havregryn
Når vores børn vågner om morgenen, har de ikke spist i 10-12 timer, så kroppen har brug for energi. Det vi giver dem om morgenen må gerne holde sulten væk i mindst et par timer. Derfor skal vi have nogle kostfibre og fuldkorn og gerne protein.
Et godt bud på morgenmaden er havregryn, havregrød, mælk, kvark og yoghurt uden sukker eller chokolade.
-Men du må gerne tilsætte 1-2 teskefulde sukker til en stor portion havregryn, siger jeg.
-Hvad? Lyder det fra en mor.
-Ja, problemet med havregryn er, at mange børn ikke synes, det er lige så spændende som de andre morgenmadsprodukter. Så for at få det spist, må der gerne komme sukker på. Men man kan jo også gøre det lækkert med frisk frugt eller tørret frugt og nødder, siger jeg.
-Og en anden måde at få børnene til at spise sund morgenmad på, er at spise det samme som børnene sammen med børnene, siger jeg.

Madpakken
-Kan vi sætte nogle gode ord på en madpakke? Spørger jeg forældrene.
-Flot, den rette mængde, lækker, velsmagende, sund, mættende og duftende, lyder de gode bud.
-For at skære det ud i pap, så giver madpakken med mælkesnitter, yoghurter, chokolade og hvidt brød ikke den form for energi, som vores børn har brug for, siger jeg.
Forældrene nikker og kigger ned i bordet, pædagogerne kigger op og nikker.
-Når nu madpakken ikke indeholder slik, chokolade, chips, yoghurter, mælkesnitter og lignende, hvad gemmer der sig så nede i den madkasse? Spørger jeg.
-Rugbrød, kød, fisk, æg, kvark, grøntsager, frugt, nødder og rosiner, lyder budene.
-Det er helt rigtigt, og så kan det være rester af gårdagens aftensmad, siger jeg.

Jeg har købt ind så forældrene kan smøre børnenes madpakke til næste dag. Og der er forskellige skinker, laks, røget forel, æg, ost, og så er der masser af grøntsager, tomat, kartofler, blomkål, majs, radiser og selvfølgelig agurk. Jeg har både købt et korn an korn rugbrød hos bageren og et brød med lige dele rug og hvede. Der er ikke én forælder der tager blandingsbrødet!
For at forældrene ikke skal sulte i løbet af aftenen, har jeg bagt boller med tomat og oregano, stegt frikadeller med masser af gulerødder og lavet en pastasalat, som især fædrene er mægtig glade for.
Fra medarbejderne har jeg hørt, at børnene var meget tilfredse med de gode madpakker deres forældre havde smurt.

Foto Gertrud Sabroe Termansen
Teksten er en del af en artikel, der har været bragt i Flensborg Avis


2 kommentarer:

  1. Sikke et godt oplæg, der passer perfekt til min filosofi om ordentlig mad til både store og små maver. Dog vil jeg gerne lige pippe op om, at både min 4-årige datter og jeg selv som barn godt kunne vælge den fornuftige frokost. Måske fordi cocopops og ostehaps aldrig var blevet introduceret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, jeg er helt sikker på, at mange børn er i stand til at vælge det sunde - det er bare ikke alle steder, det bliver tilbudt.
      Bedste hilsner Louise

      Slet