fredag den 12. juni 2015

Asparges til børn og barnlige sjæle


Aspargesauflauf

Tl 4 personer


500 g hvide asparges

350 g pasta

½ l mælk

1 spsk smør

2 spsk hvedemel

1 dl fløde

2 dl bouillon

1 tsk citrontimian

saft af ½ citron

revet muskat, salt og peber

25 g friskrevet parmesan



Skræl asparges og knæk det nederste stykke af. Skær eventuelt asparges i skiver på langs og skær dem herefter i 5 cm lange stykker. Kog pastaen al dente i saltet vand. Varm mælken til den er næsten kogende. Smelt smørret i en anden gryde. Pisk melet ud i smørret. Hæld den varme mælk i lidt af gangen og under konstant omrøring. Kog sovsen op og hæld fløde og bouillon i. Kog den igennem i ca. 10 minutter. Krydr med citrontimian og smag til med citronsaft, muskat, salt og peber. Hæld pastaen i et ovnfast fad. Fordel asparges over. Hæld sovsen over og drys parmesan over. Bag retten i ovnen i ca. 30 minutter ved 180 grader. Server varm eller lun.



TIP: Grunden til at jeg varmer mælken til sovsen, er at den så ikke klumper så let. 



Blød mad til børnene

 
Klokken er kvart over syv mandag morgen. Jeg er i gang med madpakkerne. De tre børn og husbonden spiser havregryn og bladrer i Flensborg Avis. Radioen er stillet over på p4Syd, og vi hører om valg i Vandkantsdanmark og bortløbne køer. Hunden sidder og glor på mig med store øjne. Den håber hver morgen, at der falder en hel skinke ned i munden på den.

-Hvad skal vi have til aftensmad? Spørger min datter.

Hvordan kan hun tænke på det allerede? Tænker jeg.

-Ja, nu far tager væk på orlov, så skal vi vel have, alle de retter han ikke kan lide? Fortsætter hun.

-Det er da et godt bud, siger jeg.

-Hvad er det, du ikke kan lide? Spørger vi i munden på hinanden.

-Øhh, hvad mener I? Jeg kan da lide jer alle sammen, siger min mand og kigger morgenforvirret op fra avisen.

-Ikke os! Hvad for noget mad, kan du ikke lide? Småsnerrer den yngste.

-Jeg kan lide alt mors mad, siger han.

-Men jeg behøver ikke være her, når I spise risengrød og råkostsalat. Og jeg er heller ikke så vild med bechamelsovs og smeltet ost som I er, siger min mand.

-Så skal vi ha’ kyllingebryst med blåskimmelost og røget skinke, siger sønnen.

-Og grillpølser med ost, siger den lille.

-Og nudelauflauf, nærmest græder den store af glæde over alt den bløde pasta, bagt i mælkesovs, som vi skal have i denne kommende måned.


Her i Tyskland kan vi nemlig mægtig godt lide Auflauf. Auflauf er oprindeligt en souflee eller en gratin og løst oversat betyder det ”opløb” – man kan også nærmest se soufleemassen vælte op over kanten. Nu er det en betegnelse for alle de retter, som vi tilbereder i ovnen med mælkesovs og eventuelt med piskede æg og som oftest bliver gratineret med ost. Der findes salte variationer med kartofler, ris, pasta og søde med frugt og grød. I anledning af sommeren har vi kommet asparges i  - flotte, hvide, asparges, der er dyrket her lige udenfor Flensborg i Freienwill.

-Jeg er nu sikker på, at far ville elske den Auflauf med alle de asparges, siger den yngste og kigger over hendes fars tomme plads.




Artikel, opskrift og foto har været bragt i Kristelig Dagblad den 6. juni 2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar