søndag den 1. februar 2015

Muslinger i kokosmælk


Hvis jeg nu siger muslinger – hvad tænker du så?

Jeg er til et i øvrigt behageligt møde på Flensborg Avis, og vi taler om fremtidige temaer her på siden.
-Hvad tænker du, når jeg siger muslinger, spørger jeg chefredaktøren
-Kvalme, kommer det rimeligt prompte fra ham.
Hmmm…, hvad gør man så. Skal jeg please Møllekær og skrive om mandemad, eller skal jeg følge mit madhjerte og bringe artikel og opskrifter med muslinger. Jeg er ikke typen, der nogensinde har pleaset, jeg bliver det nok aldrig, og da han i øvrigt er tilfreds med mit og
fotograf Gertrud Sabroe Termansens arbejde, bliver det muslinger.

Danmark er berømt for sine muslinger og i Limfjorden fisker de tonsvis.
- I højsæsonen er der 30 både der fisker muslinger i Limfjorden, siger Uffe Appelon Petersen, der er marketingschef hos Vilsund Blue der forarbejder muslingerne.
-Forår og efterår er højsæson. I sommerperioden kan vandet være så varmt, at der er mulighed for at sygdomsfremkaldende bakterier i muslingerne. Om vinteren er det generelt for koldt, så her i januar måned bliver der næsten udelukkende fisket muslinger, der skal spises friske, siger Uffe Appelon Petersen.
-Vi modtager muslingerne, lige efter de er kommet i havn. Så sorterer vi dem og renser dem for sand. De har et lille skæg, som vi også fjerner. Og så pakker vi de grydeklare muslinger til forbrugerne, siger Uffe Appelon Petersen. På spørgsmålet om hvordan de kan holde sig i live i plastikpakken, svarer han,
-Der er luft nok til, at de kan holde sig i live i pakkerne. Og så går muslingerne i en slags dvale. Det kan også være det, der er grunden til, at de ikke er lukkede, når du køber dem.
-Det er en skrøne, at man skal slå til hver enkelt, så de lukker sig, før man tilbereder dem. Vores muslingerne er klar til at komme i gryden, og du skal kun kassere dem, der ikke åbner sig, når du har tilberedt dem, siger Uffe Appelon Petersen.
Siden 2010 har muslingefiskeriet i Limfjorden været MSCmærket. Det betyder, at fiskerne fanger eller nærmere skraber muslinger på en skånsom måde, og at der ikke bliver overfisket. De undermålere der alligevel bliver fisket, bliver sat ud igen. Man omplanter i øvrigt også muslinger, der gror i områder med iltsvind.

De fleste af muslingerne fra Limfjorden bliver eksporteret, og da jeg i efteråret er på ferie i Prag får jeg serveret limfjordsmuslinger med pommesfrites til. Retten hedder egentlig ”moules frites”, og er en belgisk nationalret, der stammer fra den tid, hvor de mindre bemidlede gik ud og hentede muslinger for ikke at dø af sult og serverede dem med stegte kartofler. Det er nu blevet til en af de retter, der serveres på lækre bistroer over hele verden – vel og mærke med danske muslinger.

Spicy muslinger med kokosmælk

Lille forret til 4 personer

1 kilo muslinger

200 g frisk spinat

2 gulerødder

1 løg

2 fed hvidløg

1 cm frisk ingefær

olie til stegning

Skal og saft fra 1 lime

1 dåse kokosmælk

1 tsk chiliflager

Friske koriander



Server nudler til og så er det en hovedret.



Skyl muslingerne. Rens spinaten. Skræl gulerødderne og skær dem i lange, tynde strimler.

Pil og hak løg og hvidløg. Skær ingefær i tynde skiver. Sauter løg, hvidløg og ingefær i olie. Hæld kokosmælk og chili på og kog op. Hæld muslinger, spinat og gulerødder i. Lad det simre i cirka 8 minutter til alle muslingerne har åbnet sig. Ryst gryden et par gange. Pynt med koriander og server straks. 

Tekst og opskrift har været bragt i Flensborg Avis den 30. januar 2015
Foto Gertrud Sabroe Termansen og Louise Dandanell Ørsted 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar