torsdag den 15. januar 2015

Mælkesnitter

 

Kniven smutter og rammer min ringfingers yderste led. Den stopper først ved knoglen, kan jeg mærke. Det gør ikke ondt, men der undslipper nok et lille av alligevel. Familien sidder omkrig bordet, og da jeg holder hånden oppe over hovedet, kan vi se, at det vælter ud med blod. Der er en, der finder et plaster frem, og en anden der spørger:
- kan du så ikke bage til konfirmanderne?
Det var ikke lige den første tanke der faldt mig ind, men jo, jeg kan godt bage til konfirmanderne, de får en superlækker kæmpemælkesnitte.


Der er ikke smør eller fedtstof i kagedejen og den kan sagtens spises uden fyld.

350 g sirup
175 g brun farin
500 g hvedemel
1 spsk kanel
1 tsk stødte nelliker
1 tsk stødt ingefær
2 æg
1 1/2 dl yoghurt
fyld
250 g flødeost
1 spsk vaniljesukker
2-3 spsk flormelis
evt. 2 spsk citronsaft og 1 spsk citronskal

Tænd ovnen på 165 grader.
Varm sirup og brun farin op i en lille gryde under omrøring. Køl af til den er lun. Bland mel, kanel, nelliker og ingefær sammen.
Pisk æg og yoghurt sammen og vend sukkermassen i skiftevis med de tørre ingredienser. Bred dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag den i ca. 30 minutter. 
Køl kagen af.
Rør flødeost, vaniljesukker og flormelis sammen. Smag til med flormelis. Skær kagen i lange stykker på cirka 6 cm bredde. Flæk dem i en et eller to stykker på tværs. Smør cremen på og læg kagerne sammen. Skær dem i mindre stykker. 

Pak i film eller plastikpose til den skal serveres.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar