søndag den 7. december 2014

7. december brune kager




”Bager du småkager til mig?”, spørger Pia, der er receptionist i mit fitnesscenter og ser på mig med bedede øje. Det har jeg gjort, alle de år jeg har gået i Förde Fitness, og jeg gør det igen i år. Pia syntes mildest talt, tyske julesmåkager er elendige. Nu har jeg jo ikke smagt ALLE tyske småkager, men dem jeg har smagt, har jeg heller ikke lyst til at bruge flere kalorier på. De ér kønne, stukket ud i fine former og sat på de dertil indkøbte bageoblater. Men smagen er…..anderledes, er der sparet på smørret eller sukkeret? Eller bliver der brugt aromastoffer, der ikke er nået over grænsen endnu? Er man vokset op med dem, er der helt sikkert ikke noget bedre i verden end lige den ens mor plejede at bage, men jeg syntes nu, du skulle prøve en af de her helt traditionelle danske småkager. Drop i øvrigt det med at stikke dejen ud i fine former, det tager alt for lang tid og kan ikke smages.





Brune kager
Her er der smæk på smagen. Man kan med fordel tilsætte 50 gram hakket sukat til dejen.
Alle krydderierne er stødte.
Ca. 60 stk.


125 g smør
100 g farin eller rørsukker
50 g lys sirup
250 g mel
1 tsk kanel
1 tsk ingefær
1 tsk koriander
1 tsk stjerneanis
40 g hasselnødder

Hæld smør, farin, sirup, mel, kanel, ingefær, koriander, stjerneanis og nødder i en foodprocessor og start den. Kør til dejen netop har samlet sig.
Hvis du ikke bruger foodprocessor, skal du hakke nødderne fint og blande farin, sirup, mel, kanel, ingefær, koriander, stjerneanis og hasselnødder i en skål, hakke smørret i og samle det med lidt vand. 
Form dejen til to ruller og læg på køl. Skær dejen i ganske tynde skiver og læg dem på bageplader med bagepapir. Bag dem ca. 10 minutter ved 200 grader. Lad dem afkøle på en rist uden bagepapir. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar