mandag den 22. december 2014

22. december. Hvide chokoladedrømme



Det er søndag morgen. Jeg har tømmermænd, for jeg har været til julefrokost. Det er stort, for jeg er selvstændig og min nærmeste og meget trofaste medarbejder er en Kitchen Aid, model Artisan, årgang 2005. Men jeg får mænget mig med andre selvstændige, og det bliver blev vådt og sent. Om en halv time kommer Zejt-Ung redaktionen og skal lære at lave konfekt. Jeg undrer mig over, at jeg har sagt ja. Men det er vel noget med, at jeg gerne vil lave video, eller måske var jeg bare beæret, over at de spurgte. Lige nu er jeg bare ærgerlig. Jeg vil hellere blive liggende, eller på Kritz og spise varme croissanter og fuldfed kvark med frugter og mysli, eller bare ud. Tanken om nougat, marcipan, smeltet chokolade og julehygge giver mig – mere – kvalme.
Jeg har i øvrigt aldrig lavet konfekt før, og det ved de godt på Zejt-Ung redaktionen! Jeg lærte det ikke på Suhrs Seminarium, og det er heller ikke et fag på Journalist Højskolen. Jeg har aldrig fået den opgave på de blade, jeg er tilknyttet. Det er altid mig, der laver retter med kål og græskar og bager bradepandekager til 20 personer. De andre madskribenter laver opskrifter med chokolade, som de fylder i yndige forme og pynter med guldstøv og tørrede hindbær!
Men nu har jeg taget mig sammen og laver lækker, lækker konfekt til Jer kære læsere.

Det er supernemme og lige noget for de sukkerglade tøser.

75 g hvid chokolade
15 g korender – små rosiner
15 g Hafer Flakes kan byttes ud med cornflakes
15 g cornflakes

Smelt chokoladen over vandbad. (Vandet fra den varme hane er varmt nok). Bland de øvrige ingredienser i den smeltede chokolade. Fordel massen i små forme med en teske og afkøl.  

FOTO: Gertrud Sabroe Termansen til Flensborg Avis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar