torsdag den 13. december 2012

Julefrokost

15. DECEMBER 


Jeg har netop sendt min mand ud af døren til en af årets julefrokoster. Min indre nethinde viser kopimaskiner med bare numser, flirt på dansegulvet og de vildeste røverhistorier. Men det er heldigvis 11 mænd der mødes til bowling, punch og smørrebrød. Så det skulle da gå helt over gevind, hvis min indre film skulle blive til virkelighed. Jeg håber at de samler appetit ude, men spiser hjemme!
De fleste af os har gode minder fra sjove julefrokoster med sange, julelege og selvfølgelig masser af mad og drikkevarer. Det er svært at lade være med tage for sig af retterne, når man sidder ved det store julebord. En af ideerne er jo også, at man skal nyde det hele. Men husk at nyde det, for dagen derpå er der ikke en rest af nydelse tilbage. 



Ølkogt juleskinke med smørsauterede kartofler
 
1 skinke på ca. 1 kg
5 nelliker
1 hvidtøl
Ca. 1 l vand

2 spsk brun farin
2 spsk dijon sennep
evt. 1 spsk rasp

½ kg små kartofler
Smør til stegning
½ tsk peberkorn
½ tsk koriander
½ tsk allehånde
Salt og peber

Dup skinken tør, stik nelliker ned i den og læg den i en gryde. Hæld øl på og hæld herefter vand på så det netop dækker. Kog skinken i ca. 35 minutter. Sluk for varmen og lad den trække i yderligere 20 minutter. Rør farin, sennep og rasp sammen og smør det på skinken. Dup skinken tør, rids evt. fedtet med en skarp kniv og fordel marinaden over. Steg skinken i ovnen ved 225 grader til det tager farve.
Kog og pil kartoflerne. Steg dem i smør, krydr godt med salt og peber. Stød krydderierne og vend kartoflerne i dem.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar