onsdag den 16. maj 2012

I sauna med drengene?







To af håndboldlandsholdets spillere står under en meter fra mig i stramme shorts og T-shirts. De træner med nogen meget voldsomme vægte samtidig med at de snakker lystigt og højt. På et tidspunkt falder snakken på om de skal i sauna eller dampbad efter træning. I ethvert træningscenter i Danmark ville dette nok ikke føre til skærpet interesse fra den kvindelige tilhører. Nu er tilfældet bare at vi befinder os i Tyskland. Vel og mærke kun otte kilometer syd for den danske grænse. Men det er langt nok til at vi har en helt anden saunakultur. Her regerer nemlig Freie Körperkultur der betyder at mænd og kvinder går i sauna og dampbad sammen. Vi tager kolde afvaskninger og fodbade sammen, spankulere rundt, nogenlunde som vi er skabt, uden at vi behøver at skjule os bag gulvlange badekåber eller håndklæder på størrelse med mindre væg til vægtæpper.
Jeg er ved at være færdig med træningen og hvad gør jeg nu? Går jeg i sauna med ”drengene” eller går jeg i dampbad med mine lidt ældre træningsveninder?
Sandheden er, at jeg går. Jeg skal nemlig skynde mig hjem og bage til min mands konfirmander, der er lige på trapperne. En af dem er allergiker og kan ikke tåle hvedemel, så jeg må i gang med kageopskrifter uden hvedemel.
Det er en grum tanke ikke at kunne tåle hvedemel. Ikke kun fordi man ikke kan spise en masse lækkert brød og kager, men især fordi man skal passe så for skrækkelig på hvad man spise af præfabrikerede madvarer. Der er jo mel i alt lige fra medister til chokolade. Så jeg dropper gerne en tur i saunaen for at komme hjem og bage til dem der ikke kan tåle det ene og andet.

Marengskage
Hvis kagen serveres med 1 l god is rækker den til 10 personer. Marengsen kan bages flere dage inden den serveres.

3 æggehvider
1 tsk eddike
150 g sukker
1 tsk vanillesukker
1 knivspids salt
250 ml piskefløde
2 spsk flormelis
750 g syltede eller friske frugter og bær
Mynte til at pynte

Tænd ovnen på 160 grader. Pisk æggehviderne stive. Pisk eddike i og drys sukker og vanillesukker i, mens der piskes. Pisk til marengsen er sej og de fleste sukkerkorn er væk. Bred marengsen ud på en bageplade med bagepapir ca. 22 cm i diameter og bag den i 1 time og 20 minutter.
Pisk fløden til skum og vend sukkeret i. Bred det ud over marengsbunden. Fordel frugter og bær på flødeskummet. Pynt med mynte eller citronmelisse.
 
Kokostoppe
Opskriften giver nogen søde, finurlige kager der passer rigtig godt til rabarber.
 
75 g lys rørsukker
1 æggehvide
1 tsk vanillesukker
75 g kokoschips eller kokosflager
50 g lys eller mørk chokolade
 
Rør sukker, æggehvide og vanille sammen. Sæt dejen i spiseske-store toppe på en bageplade med 
bagepapir. Bag kagerne ved 200 grader i ca. 15 minutter til de har fået lidt farve. 
Lad kagerne køle lidt på pladen og afkøl dem helt på en rist. 
Smelt chokoladen over vandbad og dyp de afkølede kokostoppe i chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar