mandag den 28. maj 2012

En bid af Italien




Når jeg kigger ud af vinduet fra min stue, ser jeg ind i en bid af Italien. Mine genboer består nemlig af italienske Paola, tyske Christoph og deres to børn Giacomo og Giulia.
Jeg har fået lov til at få en bid med og overvære Paola og Christoph tilberede lækre italienske delikatesser, i deres unikke og meget italiensk indrettede køkken midt i Flensborg.
Familien har boet 115 år i Flensborg i det dejlige hus på Stuhrs Alle. De rejser til Italien to – tre gange om året og besøger familien - og for at proviantere. Hver gang jeg spurgte om, hvor de købte de forskellige råvarer, fortalte de, at dem havde de taget med hjem fra Italien. De får også sendt bl.a. olivenolie og friske krydderurter hjem. Men det store stykke parmesan ost der kom på bordet, var købt på torvet her i Flensborg.
Denne søndag stod menuen på hjemmelavet tagliatelle med valnøddesauce. Herefter grillede peberfrugter med olivenolie og capers og stegt fennikel med balcamico eddike med hjemmebagt brød og til dessert panna cotta med kirsebær sovs. De opskrifter der ikke er med nu, kommer senere.

Salsa di noci eller valnøddesovs
3 dl fløde
50 g parmesan
250 g valnødder
10 blade salvie
Salt
Hak valnødder og salvie i blenderen. Varm fløden op i en pande og tilsæt parmesan og de hakkede nødder. Varm saucen igennem og smag til med salt. Vend den friskkogte pasta i saucen og server straks.

Stegt fennikel
2 fennikel
Olivenolie til stegning
½ dl balsamico
Rengør fennikel og skær dem i tynde skiver. Varm olien op, vend fennikel rundt på panden et par minutter. Hæld balsamico på og lad det simre i 10-15 minutter. Smag til med salt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar