fredag den 16. december 2011

Specier

16. december







Min moster har for nylig bekendtgjort at hun meget sjældent bager, og faktisk slet ikke har noget mel i skabene. Den eneste duft der er af hjemmebag hos hende, er den der kommer, når man varmer et hvidløgsflutes.
Det er jo ærgerligt for hende og mange andre at de snyder sig selv for den oplevelse. For duften af hjemmebagte kager er næsten lige så god som smagen, og den syntes jeg ikke, de skal snydes for. Derfor har jeg et lille lager af speciedej, som jeg fryser ned og tager med som værtindegave.
Det skal for god ordens skyld tilføjes at min moster er super god til at lave mad, hun bager bare ikke - endnu.

Specier

250 g mel
100 g florsukker
175 g koldt smør
1 æggeblomme
Pynt
10-15 smuttede mandler

Bland mel og sukker sammen. Hak smørret i og smuldr dejen sammen med fingrene. Saml dejen med æggeblommen og tril dejen til en rulle på ca. 4 cm. i diameter. Pak den i husholdningsfilm og læg den på køl en times tid, til den er helt hård.
Hvis du giver dejen væk skal du skrive en seddel med følgende tekst:
Tænd ovnen på 175 grader. Beklæd flere bageplader med bagepapir. Skær kagerne i skiver med en skarp kniv og læg dem på bagepladerne. Bag kagerne i 8-10 minutter. De skal ikke blive for brune. Vent med at flytte kagerne fra bagepladen. De skal lige ”sætte sig” inden de flyttes.




Foto Gertrud Sabroe Termansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar